مرکز آموزش بهورزی ملایر در سال 1357 تاسیس گردید هم اکنون با 102 خانه بهداشت و180بهورز زن و مرد مشغول به انجام وظیفه در روستاهای تحت پوشش خود هستند و 11دانش آموز دوره 26 درحال گذراندن دوره ميباشند تعداد مربیان مرکز بهورزی ملایر بر اساس آئین نامه 5 نفر بوده و همه مربیان به صورت ثابت در اين مرکز به ترتیب و نظارت دانش آموزان و فارغ التحصیلان بهورزی مشغول می باشند درحل حاضر پرسنل مركز بهورزي به شرح ذيل ميباشد .
1-مهلا عليزاده مدير مركز بهورزي
2- ماشاله روستايي مربي مبارزه
3- نسرين عظيمي مربي پرستاري
4-فاطمه همراهي مربي خانواده
5-مجيدتركاشوند مربي بهداشت محيط وحرفه اي
5-فاطمه يعقوبي مربي مامايي
مرکز آموزش بهورزی ملایر به 3 کلاس درس – یک خانه آموزشی – یک اتاق کار عملی مدیر و اتاق مربی و خوابگاه جهت دانش آموزان زن و مرد تجهیز است امید است که در آینده با عنایت و توکل به خداوند متعال و با استفاده از منابع انسانی بتوانیم گامی موثر در جهت ارائه خدمات بهداشتي درسطح روستاهابرداريم.
وظايف مركز آموزش بهورزي ، باز آموزي مداوم كاركنان نظام سلامت
تبصره 1- الف : پذيرش و تربيت بهورز
· تشكيل كميته جذب شهرستان با حضور : مدير مركز آموزش بهورزي و بازآموزي مداوم كاركنان نظام سلامت – كارشناس مسئول گسترش شبكه شهرستان – رئيس مركز بهداشت شهرستان – مسئول كارگزيني شبكه به منظور:
الف - تعيين روستاهاي داراي اولويت از نظر جذب و پذيرش بهورز
ب - بررسي پستهاي بلاتصدي بهورزي با حضور كارشناس مسئول بهورزى و بازآموزي مداوم كاركنان استان
· توجيه برنامه در روستاهاي اصلي و قمر در خا نه هاي بهداشت و جلب همكاري مردم ، شوراي اسلامي ، معتمدان محلي و غيره
· بر قراري ارتباط با خانواده ها و جستجوي نفرات واجد شرايط براي ارائه خدمات بهداشتي درماني و توجيه ارزش اين خدمات
· اطلاع رساني در خصوص پذيرش بهورز بومي در روستاهاي مورد نظر از طريق نشر آگهي در مساجد ،خانه بهداشت ،مراكز بهداشتي درماني ، اماكن عمومي و غيره
· جمع آوري مدارك مورد نياز داوطلبان و تنظيم پرونده براي آنان
· برگزاري آزمون كتبي و مصاحبه براي انتخاب نفرات برتر از بين داوطلبان بومي هر محل و معرفي آنان به هسته گزينش
· اعلام اسامي پذيرفته شدگان براي ثبت نام و تكميل پرونده در مركز آموزش بهورزي و بازآموزي مداوم كاركنان نظام سلامت
· فراهم نمودن تسهيلات لازم براي سنجش سلامت دانش آموزان در بدو ورود به مركز
· تامين امكانات رفاهي دانش آموزان ( طبق آيين نامه)
· برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي آموزش نظري – عملي و كار آموزي و و ترتيب حضور فعال و مستمر مربيان در كليه مراحل آموزشي
· برگزاري آزمونهاي پايان هر پايه و مشاركت در آزمون فينال
· تنظيم برنامه آموزشي دوره آموزش بهورز ماما( آيين نامه بهورز ماما )
· تدوين طرح درس روزانه و كلي و چك ليست هاي آموزشي توسط مربيان
· برگزاري امتحانات هر پايه در طول دوره آموزش
· تامين محيط سالم اجتماعي براي دانش آموزان در حال تحصيل و نظارت بر رفتار و انضباط آنان
· بر پايي اردوهاي علمي ، فرهنگي ، تفريحي دانش آموزان بهورز در معيت مربيان
· تائيد بومي بودن و محل سكونت داوطلبان
تبصره 2-ب : باز آموزي مداوم كاركنان نظام سلامت
· پيگيري تشكيل كميته آموزش شهرستان ( متشكل از رئيس مركز بهداشت شهرستان , مسئولين ستادي بر حسب مورد ، مدير مركز آموزش بهورزي , بازآموزي مداوم كاركنان نظام سلامت
تذكر: دبير كميته آموزش مدير مركز آموزش بهورزي و بازآموزي مداوم كاركنان نظام سلامت مي باشد .
· برگزاري نيازسنجي آموزشها به صورت متمركز و بررسي اطلاعا ت ماندگار از دوره هاي
برگزار شده پس از شش ماه جهت كليه رده ها و با همكاري واحدهاي ستادي
· اعلام نتايج نياز سنجي ها به واحد هاي ستادي
· دريافت نيازهاي آموزشي پرسنل از واحدهاي مختلف مركز بهداشت شهرستان
· طرح در كميته آموزش و تطبيق نيازهاي واحدها با نياز واقعي پرسنل و شرايط موجود
· جمع بندي نيازهاي آموزشي و عناوين مورد نياز آموزشي در برنامه هاي توسعه اقتصادي اجتماعي كشور بر اساس فرمت نظام جديد آموزش كاركنان ( فرم شماره ....)
· تكميل فرم 26 آموزش كاركنان جهت دريافت مجوز از استان با همكاري واحدهاي ستادي , جمع بندي و ارسال به معاونت پشتيباني
· پيگيري دريافت مجــوزهاي برگزاري دوره و اعلام به واحدها جهت برنامه ريزي و اجراي برنامه ها
· تهيه برنامه جامع آموزش كاركنان به صورت پنج ساله و اعلام به واحدها
· تعيين گروه هاي هدف آموزش پرسنل بر اساس رسته هاي شغلي حوزه معاونت بهداشتي
· برنامه ريزي جهت اجراي دوره هاي آموزشي با همكاري واحدهاي ستادي
· ارسال عناوين آموزشي پنج ساله ( توسعه اقتصادي اجتماعي و ....) به معاونت پشتيباني
جمع بندي و ارسال عناوين آموزشي پيش بيني شده در برنامه هاي پنج ساله به صورت ساليانه به معاونت پشتيباني جهت دريافت مجوز از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور .